vagony v kovářské
Co by to bylo za nádraží, kdyby na něm nestál alespoň jeden vagon? Tato otázka nás napadala, když jsme se na nádraží v Kovářské rozhlíželi od malého k velkému vechtru. Bývaly doby, kdy se přes něj valilo několik vlaků denně. A teď takový klid! Ta klidná atmosféra se nám samozřejmě líbí, ale bez aspoň jednoho vagonu se nám kovářské nádraží prostě zdálo neúplné. A tak jsme ho v červenci 2020 o ten chybějící prvek doplnili. Ne jedním vagonem, ale rovnou čtyřmi!
ŘÍKÁ SE JIM HYTLÁK
Tak zvané hytláky (z německého Hüttelwagen) jsou služební vozy, které v menší míře dodnes slouží na české železnici. Vyráběly se ve vagonce v České Lípě od roku 1948. Bývají zařazené na konci nákladního vlaku, kde se v nich veze vlaková četa, případně i balíky. Vlakové čety měly na starost posun a přepřahání vagonů v jednotlivých stanicích. V hytláku si topily v kamínkách uhlím a dřevem. Vozy byly vybavené toaletou, kanceláří, pohovkou, velkými postranními posuvnými vraty a dynamem s bateriemi, které poskytovaly proud ke svícení.
JAKÝ JE PŘÍBĚH NAŠICH VAGONŮ?
Lesní hytlák spatřil světlo světa v České lípě v roce 1955. Dostal výrobní číslo 20503 a u společnosti ČD Cargo dosloužil pod označením 30 54 940 5462-3. Podařilo se nám získat fotografii našeho vozu z roku 2010 na nádraží Praha-Hostivař, krátce po jeho poslední opravě v dílnách. O devět let později jsme ho nalezli v zuboženém stavu na odstavném nádraží Ústí nad Labem – Západ. Tam už měl své neplatící nájemníky a čekal na plameny autogenu. V červenci 2020 ale náš hytlák, spolu s dalšími třemi bratříčky, vytáhla z odstavného nádraží lokomotiva, a po několikadenní cestě a několikerém přepřahání dorazily všechny čtyři hytláky na nádraží Kovářská. Tam, po odstavení na dlouho nepoužívanou 4. kolej, začaly žít po důkladné přestavbě svůj nový život.
Hytláky vyráběla pouze vagonka Tatra, závod Česká Lípa, a to v letech 1948, 1950-1951, 1955 a 1957. Celkem jich vyrobila 1358 kusů a všechny pro ČSD.
Mezi nimi byl tedy i náš hytlák Alois, který opustil výrobní halu v České Lípě v roce 1957 s označením Ds 8-5188, a to už podle nového číslovacího schématu ze stejného roku. Později jezdil s označením 30 54 940 7392-0. Cedule s touto číselnou kombinací stále máme, sundávali jsme je před jeho rekonstrukcí.