Je to jedna z otázek, která padne téměř vždycky. Na nádraží v Kovářské se zastavují kolemjdoucí a prohlížejí si to, co už není ruinou, ale spíš zachráněnou stavbou, která ovšem ještě potřebuje dost stavitelské péče. Naproti přes koleje stojí nádražní vodárna, která si během mnohaletého nerušeného chátrání svou střechu kupodivu a nazvdory všemu uhájila. Vodárna se teprve nedávno vyloupla ze sevření náletových dřevin, ze kterých se za posledních pár desítek let staly už staré stromy. Zkrátka: je na co se dívat. A také je na co se ptát.
Ta otázka, která skoro vždycky padne, se týká pochopitelně vlaků: jestli tady vůbec ještě jezdí a jestli to nádraží není opuštěné. Mám už ani ne tak naučenou jako spíše zautomatizovanou odpověď:
“Ale to víte, že jezdí. Od jara až do podzimu. Vždycky o víkendu a taky o svátcích. Ostatní dny je tu klid. A opuštěné nádraží není. Snažíme se v něm pořádně zabydlit, ale bude to ještě trvat.”
Není třeba dlouze vysvětlovat, že projekt záchrany nádraží v Kovářské je přinejmenším celoživotní. Dost možná je i vícegenerační. To rozpozná na první pohled každý i bez elementární znalosti stavařiny. A právě tento poznatek stojí na počátku našeho vagonového projektu.
Asi by mě před třemi lety ani nenapadlo, že tu budou na odstavné koleji stát čtyři hytláky, tedy služební vozy, které byly vyřazené z provozu. Nezapomenu na slova zaměstnance ústeckého depa, který nám je tehdy ukazoval: “Jsou to vraždy!” Tam jsem pochopil, že takto se říká železničním vozům, které se hodí tak akorát do šrotu. Tam ale naštěstí neskončily. A “vraždy” to už také díkybohu nejsou.
Udělali jsme si z nich něco jako chatu, abychom mohli na nádraží přespat, protože v nádražních budovách to hned tak nepůjde. Jak vagony vypadají, si ostatně můžete na našich stránkách prohlédnout. A když tam nejsme, což je docela často, častěji, než bychom si přáli, tak jsme se rozhodli nabídnout naše vagony k pronájmu. Aby nám to zachraňování nádraží postupovalo vpřed o trochu rychleji.
Kolemjdoucích přibývá a zdá se mi, že bude přibývat i otázek. Tu, která se týká vlaků, jsem už výše zodpověděl. Ale padne určitě zas. A budou padat další. I proto jsme se rozhodli otevřít na našich vagonových stránkách tento blog, kam budeme pravidelně, nicméně v nepravidelných intervalech psát o vagonech, nádraží, jeho rekonstrukci a o všem, co se kolem toho točí. I o tom, co je v nádražním okolí, protože i to nás zajímá.
Pokud byste měli nějakou otázku, nemusíte si ji šetřit až na výlet na nádraží. Jak jsem psal, zatím tam nebýváme moc často. Klidně nám ji pošlete na info@vagonynahorach.cz a my se jí budeme v tomto blogu věnovat.
Nádraží je zatím pod sněhem, koleje vidět nejsou. Ani to jaro ještě není nikde cítit. U nás na nadraží, jak jsem vypozoroval, není poslem jara vlaštovka, ale první vlak. A ten by měl letos poprvé zastavit na nástupišti v Kovářské v sobotu 30. dubna v 9.15.
Od tohoto dne budou koleje v Kovářské zase pravidelně cinkat. Ano, jenom o víkendech a ve svátcích. A ano, až do podzimu. Ale to hodně předbíháme.